-‘’Bildiği ilmi kim saklar, ehline öğretmez veya soranlara söylemezse yevm-i kıyamette ateşten gem ile(ağzına) gem vurulur’’ Hadis-i Şerif
-Her kim bir ilim öğretirse, onun ecri kıyamete kadar ziyadesiyle artırılarak devam eder.
-İlim, ilm-i zahir ve ilm-i bâtın diye ikiye ayrılır. İlm-i zahir mektep ve medreselerde yapılan tahsil ile elde edilir. İlm-i bâtın ise, mektepsiz ve medresesiz, erbabına hizmetle elde edilir. Sanatların, erbabı ustalara hizmet neticesinde elde edildiği gibi, ilm-i bâtın’da mezmum olan bütün kötü ahlakların terki ve bunların yerine ahlak-ı hamide ve en güzel huyların sahibi olmakla elde edilen pek makbul ve memduh bir ilimdir.
-Hakiki ilme sahip olanların ‘vera’ denilen şüpheli şeylerden sakınma ve kaçınmaları en başta gelen vazifeleridir.
-‘’Kim insanların kalbini kendine esir etmek için çeşitli konuşma tarzlarını öğrenirse, kıyamet gününde Allah onun ne tevbesini ne ibadetini kabul eder’’ Hadis-i Şerif
-‘’Bir adam Kur’an öğretmesinin karşılığı bir yay alsa Allah ona, onun yerine kıyamet günü ateşten bir yay kuşatır’’ Hadis-i Şerif. İmam-ı Azam hazretleri, buna binaen öğretme karşılığı ücret almaya haram demiştir. Fakat, Cûmhûr-ı ulema kendisini ilme tahsis etmiş olduğunu dikkate alarak tecviz buyurmuştur.
-İslam dininde ulema 3 gruba ayrılır:
1) Alimin hem kendisi hem etrafındaki Müslümanlar, saadet ve selamete nail olurlar.
2)Etrafındaki insanlar onun ilminden istifade ederler ama, kendisi bir mum gibi yanıp helak olur. Çünkü söyledikleri ile amel etmezler.
3)İlminden sadece kendisi istifade eder, başkalarına faydası olmayan kimsedir ki, bu da zayiattandır. Fitne devrinde, sözlerin dinlenmediği devirlerde inşallah ma’zur sayılır.
-İlim yalnız Allah Teala’nın rızasını kazanabilmek ve halkın bu rıza-yı ilahiyeyi kazanmasına sebep olmak için öğrenilir. Yoksa memuriyet ve karın doyurmak için okunan ilimler, Allah için değil, midesi içindir ki, bu ilimlerden ne sahibinin ne de başkalarının istifadesine imkân yoktur.
-Nefs-i emmare’nin dördüncü sıfatı cehalettir.
-‘’Her kim 40 gün sabah namazını ilk tekbirleri kaçırmadan imam ile kılarsa, ona iki tane berat verilir. Birisi nardan yani cehennemden bera’at, birisi de münafıklıktan bera’attir’’ Hadis-i Şerif
Seha Neşriyat, 1991 basım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder