-Tasavvuf ıstılahında günah, sadece şeriatın yasakladığı hareket ve davranışlar değildir. Kalbin meylettiği ve ilgi duyduğu şeyler, yasak olmasa bile kulun gönlünü kendisine çekerek Allah’ı unutturduğu ve isyana sürüklediği için günah sayılmıştır.
-Tevbenin üç makamı vardır: Birincisi tevbe, ikincisi irabe, üçüncüsü de evbedir. Tevbe; ceza korkusu ile duyulan pişmanlık, irabe; cennet ve sevab ümidi ile gösterilen nedâmet, evbe; yalnız Allah’tan korkup, O’ndan utanarak kötülüklerden vazgeçmek ve emirlere riayet etmektir.
-Tövbe her mümin için farz-ı ayndır.
-‘’Subhanallahi velhamdülillahi ve-la ilahe illallahu vallahu ekber. Velahavle vela guvvete illa-billahil aleyhi’l aziym’’ tesbihine de günde 100 kere devam etmelidir.
-Tevbe-i Nasuhun şartları;
1)Nedâmet: Ömründen ibadetsiz ve taâtsiz geçirmiş olduğu günlerle, şehvetine uyduğu anlara nedâmet duymaktır. İbadetsizlik ve şehvetlere uymak Allah Teala’ya tekerrübe manidir.
2)Hak sahipleriyle helalleşmek: Günahlardan kaçmaya muvaffak olduktan sonra mühim bir nokta daha vardır ki, oda vurduğu, dövdüğü, sövüp sayarak şerefini kırdığı ırz ve namusunu haleldâr ettiği kimselerle helalleşmektir. Bu helallik alınmadıkça tevbe sahih olmaz.
3)Sünnete riayet: Bütün işlerde sünnet-i seniyye’ye son derece riayetkâr olmalı. Zaruret olmadıkça sünnetlerden hiç birini terk etmemelidir.
4)Azimeti tercih, Ruhsatı terk: Azimetle amel bütün tarikatlar da ilk şarttır. Kemale doğru yükselmek azminde olan her kişiye layık olan, her amelin azimetle ifasına sa’y ve gayret göstermesi lazımdır. Mesela namaz vakitlerinden gayr-ı zamanlarda abdestsiz gezmek caiz ve layık değildir.
5) Bidatlerden kaçınmak: Bütün münkirat ve bid’atlardan sakınmayı tavsiye eder. Peygamberimizin bildirmiş olduğu haramlar, mekruhlar ve şüpheli şeylerin hepsini terk etmeli ve bilhassa bid’atlerin, gerek âdetlere ait olsun ve gerekse ibadetlere ait olsun terki vacibtir.
6)Nefsine muhalefet: Mezmum olan nefs-i hevasına uymaya sebep olabilecek her şeyden de kaçınmak ve sakınmak her mümin ve muvahhide vacibtir.
-Birde vehhabilik vardır ki, ibadete çok dikkat ederler. Fakat akideleri çok hatalıdır. Bu sebepten bunların arkasında namaz kılmamayı veya kılana namazını yeniden kılmayı tavsiye etmektedirler.
Seha Neşriyat, 1983 basım.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder