14 Haziran 2025

YEMEK ADABI - MEHMED ZAHİD KOTKU

-Cömert olmayan servet sahibi, hiçbir zaman zengin sayılmaz.

-İnsan helalinden ağzına koyduğu bir lokmadan veya hanımına verdiği bir lokmadan bile ecir ve sevap alacağını ve yine kişinin nefsine ve ehl-i beytine yedirdiğinin de sadaka olduğunu, yine İslam’ın efdalinden sorulduğunda yemek yedirmek ve bol selam vermek olduğunu Cenab-ı Peygamber(s.a.v) buyurmuşlardır.

-Yemekte niyet;

1) Nimetin mün’im-i hakiki olan Allah Teala tarafından ona verilmiş olduğunu bilmek ve şükrünü yapmak

2)Sonra bu yiyeceği ile Mevlâ’nın hizmetini yapabilmesi ve ehl-i takvadan olmasına niyet etmesidir.

3)Yemekte niyeti yediklerinin Cenab-ı Hakk’a ibadette kuvvet olmasını istemek

4)Yemeği ekseriyetle İhvanı ile yemeyi ve onlara sevinç vermeyi kastedmelidir. Cemaatte bereket vardır.

5)Davetlere giderken de Müslüman kardeşini sevindirmek için gitmek. Niyetsiz davetlere gitmek bu dünyaya aittir.

-Yemekte uyulması gereken edebler;

1)Yemekten evvel ve sonra elleri yıkamak. Yemekten evvel elleri yıkamak fakirliği giderir, yemekten sonra yıkamakta hataları giderir ve gözleri sağlam eder.

2)Evvelinde besmele-i şerife okuyup sonunda da hamd etmek.

3)Yemeğe evvela tuz ile başlamak

4)Hiçbir yemeği beğenmemezlik etmemek ve ayıplamamak. Beğenmez veya sevmezse sesini çıkarmamak.

5)Doymadan çekilmek. Doktorlar derki; En güzel ilaç acıkmadan yememek ve doymadan kalkmaktır.

6)Sofrada edeb dahilinde güzel sohbetler, konuşmalar yapmak.

7)Ekmeği ve eti yemekte bıçakla kesmemek.

8)Yemek artığı bırakmamak. Rasululah’ın önünde hiç yemek artığı görülmemiştir.

9)Dışarıda yediğinden muhakkak evdekilere de getirip yedirmek.

-Misafire ikramın adâbı;

1) En efdal amel evine gelip oturan kardeşlere ikram imiş. Bugünkü Müslümanların en büyük kabahati birbirlerini beğenmemeleri ve birbirlerine itaat etmeyip bölük bölük, parça parça olmalarıdır.

2)Şenli yemeklerden biride ölüler için yapılan yemeklerdir. Yemek ziyafeti bir sevinç alametidir. Mevtanın öldüğü ev ise matem evidir. Orada yemek ve helva yapmak çok ayıptır. Sanki adamcağızın öldüğüne seviniyorlar. O yemekten yemekte mekruhtur. Bunun için mevta evine dostları, akrabaları yemek yollar ki onlar yemek pişirmeğe acılarından vakit bulamazlar. Mevta evine yemek yollamak sünnettir. Bu yemekten kendileri de yer başkaları da.

-Misafire, ziyaretçiye ancak evde hazır bulunan takdim olunur, tekellüf caiz değildir. Tekellüf yapanlara lânet olunmuştur. Tekellüf kendi yemediğini misafire hazırlamaktır.

-Yemekte misafirlere üçten fazla ‘’buyrun’’ demek edebden değildir. Kapıyı çalmak da böyledir, üçten sonra bir daha çalmamalarıdır.

Seha Neşriyat, 1984 basım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

OMURGASIZLAŞTIRILMIŞ TÜRKLÜK – TEOMAN DURALI

-Çin kaynaklarında Türkçe adındaki bir dilin bahsi ilk defa MÖ 1766’da geçer. Bu Şia (Xia) hanedanı devrinde rast gelinmiş Çince Tujue, Orta...