-Aç gözlülüğü büyütmenin bilimi haline gelen tüketim ekonomisi kutsallaştırıldı. Açgözlülük kutsallaştırılmışsa ona ancak metafizik boyutu olan tok gözlülükle meydan okunabilir.
-İç dünyayı olgunlaştırmanın ışığı Mesnevi’de, dış dünyayı dönüştürmenin ışığı da Mukaddime’dedir. İhya ise iç ve dış dünyayı bir bütünlük içinde ele alır. İç ve dış dünyayı zenginleştirmenin kaynağı Kur’an’dır.
-İnsan iç huzuru arayan bir topluluğa katılmadıkça, çoğu kez kendisine bağışlanan zenginliklerin ve nimetlerin farkına bile vermez. Kişi olağan sandığı nice şeylerin, aslında olağanüstü olduğunun bilincine, hizmeti amaç edinen bir topluluk içinde varır. Söz konusu sevgi birliklerine ve hizmet topluluklarına değişik biçimde çağrılma ya da bir seçme sonucu dâhil olunur.
-Hocaefendi, “Bilmek bir meziyetse, yapabilmek daha büyük bir meziyet ve devlettir” derdi. Konuşmalarını “hased, kibir, riya, hırs, gazab, şehvet, gaflet, şöhret, kin gibi şeylerden uzak olmak, kalb temizliğinin alametlerindedir” diye bitirirdi.
-Vücudumuzdaki herhangi bir ağrıyı dindirmek ya da bir yarayı sarmak kolay. Yine de milyonlarca lira harcayıp hastaneler yaptırıyoruz. Ölümü ortadan kaldıracakmışız gibi. Hâlbuki ölüme hazırlıklı olmak gerekir.
-İlk girenlerle son çıkanların şeytanlar olduğu, arabadan ilaca kadar her şeyin satıldığı alışveriş merkezleri modern insanın tapınakları haline geldi.
-Günümüzde toplumun dokusunu değiştirecek olanlar, sınırsız denebilecek bir teslimiyetle tutkularından arınmayı bilebilen insanlardır.
-Hoca efendi sık sık “Bizim yolumuzda halka hizmetin olduğu yerde, nafile ibadet sonraya bırakılır” derdi.
-Eline geçirdiği ürünlerin sayısını artırmaya ve sahip olduğu endüstriyel ürünlerin modellerini her yıl değiştirmeye çalışan birinden daha yoksul kim olabilir?
-Teknolojik değişme önemsiz ve çoğu kez gereksiz yeniliklerle, tüketimi her yıl belirli bir oranda artırmayı amaç edinmiş ‘büyüme ideolojisini’, bir lokma ve bir hırka ile yaşamayı kendine hayat ölçüsü edinmiş bir gönül erinden başka hiçbir kimse yıkamaz.
-Dervişlik kültürünün temelinde ele geçirileni çoğaltmak değil, sürekli başkalarına vererek bereketli kılmak vardır.
-Kola, Marlboro, Nescafe ve benzeri ürünlerine karşı çıkılamayan bir kültürün; bilimine, teknolojisine ve değerlerine karşı çıkmak çok zordur.
İz Yayıncılık, 2021 basım, 10.baskı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder