22 Mayıs 2025

ORUÇ VE RAMAZAN İBADETLERİNE DAİR YÜZBİR HADİS – HASAN HÜSNÜ ERDEM

-Nuh Aleyhisselam’ın bütün seneyi oruçla geçirdiği, Davud Aleyhisselam’ın gün aşırı oruç tuttuğu malumdur. Tevrat’ta Hz.Musa’nın 40 gün, İncil’de Hz.İsa’nın Musa Aleyhisselam’a tebaan 40 gün oruç tuttuğu kaydedilmektedir. Muasır Yahudiler yılda 6 günden fazla oruç tutmazlardı. Yalnız mütteki olanlar tam 1 ay oruç tutarlar ve 24 saatte bir iftar ederlerdi. Hatta Yahudilerde, yemek ve içmekten başka bir de sükût oruçları vardı. Zahidleri sabahtan akşama kadar lakırdı etmezlerdi. Beni İsrail’in din tarihinde, Ahd-i Atik’te zikredilen oruçların bir kısmı matem alameti ve bir kısmı da bir tehlike karşısında tazarru ve niyaz içindi. (7)

-Ramazan orucu Hicret’i ikinci yılında farz olunmuştur ve bu tarihten sonra da Aşura günü oruç tutmak müstehap oldu. Rasul-i Ekrem Efendimiz 9 Ramazan oruç tutmuşlar; bunlardan dördü 29 gün, beşi de 30 gün üzerindedir. (8)

-Cennet’te Reyyan denilen bir kapı vardır ki, kıyamet günü bu kapıdan yalnız oruç tutanlar girer. İbn Mace’nin bir rivayetinde; “oraya giren de ebediyyen susamaz” buyurulmuştur. /Buhari cilt:3, sf:25 – Müslim cilt:3, sf:158. Tirmizi, İbn Mace ve Taberani, Sehl İbn-i Sad’dan rivayet etmişlerdir. (16)

-“Oruç tutunuz ki sıhhat bulasınız” Ebu Nuaym, Ebu Hureyre’den rivayet etmiştir.- Kenzul Ummal, cilt:2, sf:294 (17)

-“Bir oruçlu yalancılığı ve yalan şahitliği gibi fenalıkları bırakmaz da böyle masiyetleri irtikâp ederse, onun yemesini, içmesini bırakmasına Allah kıymet vermez. Ona dönüp bakmaz.” Buhari, cilt:3, sf:26 – Ebu Davud, cilt:1, sf:236. Nesai, İbn Mace; Ebu Hureyre’den rivayet etmişlerdir. (19)

-“Her kim bir ruhsat ve mazeret olmaksızın Ramazandan bir gün orucu kasden bozsa da ona mukabil bir yıl oruç tutsa yine hakkını ödeyemez. O bir günü faziletine eremez” İmam Ahmed, Tirmizi (c:1 sf:127), Ebu Davud (c:1 sf 238) Ebu Hureyre’den rivayet etmişlerdir. (22-23)

-Muaze anlatıyor Hazreti Aişe’den: “Kadınlar oruçlarını kaza ettikleri halde namazlarını niçin kaza etmiyorlar?” diye sordum. Hazreti Aişe: Sen Haruniyyeli (adet gören kadınların orucu ve namazı kaza etmelerine kail olan haricilerden) misin? Deyince, “Hayır onlardan değilim. Fakat dini hükmü anlamak istiyorum” dedim. O da; “Aybaşı hallerimizde namazı değil, yalnız orucu kaza etmekle emrolunduk” cevabını verdi. – Buhari ile Müslim rivayet etmişlerdir. (et-Tac, cilt:2, sf:88) (26)

Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1962 basım, 4.baskı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

OMURGASIZLAŞTIRILMIŞ TÜRKLÜK – TEOMAN DURALI

-Çin kaynaklarında Türkçe adındaki bir dilin bahsi ilk defa MÖ 1766’da geçer. Bu Şia (Xia) hanedanı devrinde rast gelinmiş Çince Tujue, Orta...