05 Mayıs 2025

SEFER-İ AHİRET – ABDÜLHAKİM ARVASİ

-Tezekkür-ü mevt, amelleri teksir, emelleri taklil eder ki bunlar makasıd-ı aliyedendir. (7)

-Kezalik, tebriye edilmemiş deynlerini eda etmek ve emaneti ahbabına red etmek ecelinin hulûlundan evvel vacibdir. Vefatın bağteten gelmesinden havfen afvi kabul olmayan veyahut kabul olunup da afv olunmayan had ve tazirin istifasına imkân bırakmak vacibdir. Afv kabul olmayan had, Server-i Âlem Sallallahu Aleyhi Vessellemi sebb etmektir. Afv kabul olunan hadler, sair hudûd-u şeriyedir. Hasta olanlar hakkında mezkûr vacibatın edası müekkeddir. Hastalık zamanında daimi yatak ve çarşaf ve çamaşırları temiz tutmak ve değiştirmek dahi matlubdur. Zira taharet-i zahiriyenin taharet-i batınaya tesir-i azimi vardır. Bu zxaman-ı sekeratta taharet-i batmaya lüzum olan zamanların en ehemmidir. Hastalıkta mesail-i itikadiyyenin bahsi dahi matlubdur. (8)

-Meyyiti ziyaret ve teşyi edenler için Kur’an’dan bir şey okuması sünnettir. Hadiste varid olmuştur: “Yanında ‘yasin’ okunan mariz sudan kanmış olarak vefat eder ve kanmış olarak kabre dâhil olur; yani, nez-i ruhtan hâsıl olan hararetin susuzluğu zail olur” demektir. (11)

-Sure-i Ra’d’ın kıraati tulû-u ruha teshil eder. (11)

-Hat-i hayatta da düşen ve kesilen tırnak ve tüyler ve dişler ve saçları dahi defn etmek mühim sünnettir. (17)

-Sühela ve evliyanın giydikleri elbiseden kefen yapmak veyahut beraber bulundurmak faideden hali değildir. Çok evliyanın elbisesiyle defn edilmiş emvatı, keşiflerde ve rüyalarda faidesi görüldüğü nakl olunmuştur. (19)

-Mezar taşında esma-i ilahiye ve esma-i enbiya ve esma-i muhtereme yazılması caiz değildir. A’sar ve emsâr’da adet edilmiş ise de cevaza medar olmaz. (19)

-Meyyitin mezarını bir karıştan fazla irtifa hilaf-ı şeriattır. Üzerine taş döşemek münsaib olmaz. Tarih-i Hicri’den mâadâ diğer tarihler yazılamaz. (19)

-Meyyiti büyük kabristan içinde defn etmek lazım ve sünnet ve çok faidelidir. Süleha ve evliya civarında defn etmek mültezimdir. Füssak ve füccar ve hususiyle küffar kabirlerinden uzak defn etmek mültezim olur. (20)

-Cenazeyi ecnebi âdetine göre araba ve otomobil ile götrüemek fevkalade kerihtir ve cenazeye mamahar zulmani ve zulümatlı olduğundan çok muzırdır ve cenaze haml edenler için bir büyük günahtır. (22)

Büyükdoğu Yayınları, 2016 basım, 1.baskı. Yayına Hazırlayan: Suat Ak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

OMURGASIZLAŞTIRILMIŞ TÜRKLÜK – TEOMAN DURALI

-Çin kaynaklarında Türkçe adındaki bir dilin bahsi ilk defa MÖ 1766’da geçer. Bu Şia (Xia) hanedanı devrinde rast gelinmiş Çince Tujue, Orta...