BÜYÜK GÜNAHLAR
-Bazı ulemaya göre zinanın vebali katl, yani adam öldürmekten daha fenadır. Zina edenlerin ahiretteki azapları çok şiddetlidir. Dünyadaysa, evli değil bekarsa 100 değnek vurulur. Eğer evli kimseler bu işi işlerse recm olunur, yani taşlanarak öldürülür.
-İçkiyi içen, içene veren, içkiyi alan ve satan, onu sıkan ve sıktıranlar, taşıyan hamallarla hamallara yardım edip arkalarına kaldıranlar ve parasını yiyenlere Allah Teala lanet eder. Zina edenlerle içki içenlerden Allah Teala imanı tenzih eder çıkarır. Şarap içene İslam hukukunun hükümlerine göre seksen değnek had ceza sopası vurulur.
-Kahvehane, gazino, sinema, tiyatro ve deniz kenarlarındaki alemlere bir Müslüman kişinin katılması kadar ayıp, günah ve kabahat yoktur.
-İffetli bir erkek veya hanıma, ya zani veya zaniye veyahut çocuklarına veled-i zina gibi çirkin isnatlar ve iftiralarda bulunmak günah-ı kebairdendir. Bu isnadı yapan ispat etmediği takdirde kendisine seksen değnek vurulmak üzere cezalandırılır. İmam-ı Azam’a göre bu gibi iftiralarda bulunanlar tevbe etseler bile şehadeti ebediyen kabul olunmaz.
-Geçmişteki bir fiil için kimsenin kasden yemin etmesine yemin-i gâmus derler. Günahlara dalan, batan kimse demektir. Mesela bir adamın bir işi işlediğini bildiği halde işlemedim diye yemin etmesi…
-Mesela 100 kuruşu bakkalınıza bozdurmak istersiniz onun yanında 90 kuruş vardır. “Şunu al on kuruşu da sonra veririm” der. Siz de razı olursanız, işte bu da bilinmeyen hiçte dikkat edilmeyen bir nevi faizdir.
-Yetimin malını yemek bazı ulemaya göre imansız ölmeğe sebeptir.
-Rüşveti alana, verene ve aracıya olmak üzere üçüne de lanet olunmuştur.
-İbadete teşvik veya günahlardan korkutmak için olsa dahi Rasulullah’ın söylemediği bir şeyi “O böyle dedi” demek büyük günahlardandır.
-Özürsüz Ramazan-ı Şerif’te aşikare orucunu yiyen kimsenin niyet ve maksadı din-i İslam’ın istihza ve farz olan orucun farziyyetini inkâr olacağından katli lazımdır.
-İnsanların kusur ve kabahatlerini bir zalim kimseye haber vermek günah-ı kebairdendir; çünkü Müslümanın dövülmesine eza ve cefa edilmesine sebep olur. Fakat başkasının ırzına, malına, canına kastetmek isteyen kimseyi de idarecilere haber vermek mendup ve belki de vaciptir.
-Din-i İslam’ın hayatı emr-i bi’l maruf, nehy-i ani’l-münker’e bağlıdır.
-Bir rivayette sihre itikad ve amelini icra etmek küfürdür demişler. Sihri yapanın da tövbesi makbul değildir. Sihir yaptığı sabit olursa katlolunur buyurulmuştur.
-Ölmüş hayvan etini helal addetmek küfr-ü muciptir.
-Gel kumar oynayalım demek bile günahtır. Yalnız bu söz için sadaka ve kefaret vermek icap eder.
-Mutlaka insana ta’n etmek ne suretle olursa olsun haramdır. Zira ta’n ezadır.
-Ölü için yemek ve ziyafet, helva vesaire yapmak caiz değil, menhidir.
-Bir insan için nefsine uçup verecek şeyi giymek ve onunla çalımlanmak harfamdır.
-Hakikatını layıkıyla bilmediği şey üzere mücadele ve husumet eyleyene Cenab-ı Hakk gadap eyler.
-Alimin ilmiyle amel etmemesi de günah-ı kebairdendir. Zira amelsiz ilim vebaldir. Kıyamet gününde en şiddetli azap ilmiyle amel etmeyen alimlere olacaktır.
-Bir adama gizlice söylenen bir sözü saklamayıp başkalarına söylemekte hıyanettir.
-Mesela “Sabah olsun da ona şöyle yaparım böyle ederim” diye şer kasdederek yatması bile günah kazanmasına kafidir. Halbuki Müslüman, Müslüman kardeşi için daima hayır murad etmekle memurdur. Binaenaleyh böyle kötü niyetlerle yatanların ta sabaha kadar defterlerine günah yazılır.
-Peygamberimiz (sav) tarafından üç kimse lanetlenmiştir:
1) Ana ve babasının rızasından yüzünü çeviren
2) Karı koca beyninde fesat ve fitne ilka edip kadını boşandırmak sonra o karıyı kendi almak isteyen
3)Müminler beyninde buğz, haset ve adavet ilka etmeğe çalışan kimseler ki lanete mühtehak olmuşlardır.
KÜÇÜK GÜNAHLAR
-Şehvet elde etmek gayesiyle menisini eliyle getirmek günahtır. Hanımının eliyle de olsa yine günahtır.
-Kendi ihtiyarı elinde iken gülmemeyi tercih etmeyip gülmesi, sıfat-ı mezmumedendir. Üç kimse vardır ki Allah’ın azabına müstehaktır: Acıkmadan yiyen, Uykusu yokken uyuyan, Lüzumsuz yere gülen. Gülmesi çok olan kendi kıymetini düşürür. Boş sözleri ve latifesi çok olanın büyüklüğü gider. Mizahı latifesi çok olanın da vakarı gider. Aç karnına su içmek kuvvetin yarısını giderir. Çok konuşanın da hatası çok olur.
-Gümüş yüzüklerinde 1.5 dirhemden fazlası yine haramdır. Bunlar erkek çocuklara da haramdır.
-Asıl tesettür hanımefendinin evinde oturup evinin ve çocuklarının hizmetiyle meşgul olması lazım gelirken; her ne şekilde sokağa çıktığı an bu tesettür yok olmuştur. Zira tesettürden murat, kadının erkekler tarafından herhangi bir tecavüze uğramamasıdır.
-Orucunu bozmadan bir sonraki gün orucuna eklemek (visal orucu tutmak) caiz değildir. Bunu peygamberimiz (sav) men etmiştir.
-Avcı olmadığı halde, ziraat veya koyun bekçiliği de olmadan köpek beslemek günahtır ve haramdır. Lüzumsuz, süs için köpek besleyenlerin her gün amellerinden iki kırat kesilir. Her kırat Uhud Dağı kadardır.
-Bir Müslüman, şarap satan bir Müslümandan alacağı olan parayı şarap parasından verse, o adam alacağını almış sayılmaz.
-Üç şey vardır ki Allahu Teala bunları sevmez:
1) Oruçlu iken münasebetsiz söz söylemek
2) Namazda şurası burası ile oynamak
3) Mezarlıklarda gülmektir. Çünkü mezarlıklar ağlanacak yerlerdir. Orada yemek, içmek ve gülmek hatta konuşmak bile caiz değildir.
-Caminin 15 kadar adabı vardır. Camiye girerken sağ ayağı ile girip:
1)” Allahümmeftahlena ebvabe rahmetike” der sonra; “Esselamü Aleyna min Rabbina ve ala ibadillahissalihiyn” demek
2)Oturmadan evvel namaz vakti değilse iki rekat tahhiyat-ı mescid namazı kılmak
3)Mescidde hiçbir surette bağırmamak
4)Saf arasına girip kimseye eziyet etmemek
5)Safları yarıp ileri gitmeğe çalışmamak
6)Mescidde tellal bağırtmamak
7)Alışveriş yapmamak
8)Dünya kelamı söylememek
9)Hakkı çok zikredip gaflet etmemek
10)Oturacağı yer için kimse ile çekişmemek
11)Tükürmemek
12)Parmaklarını çıtlatmamak
13)Ceza dayağı vurmamak
14)Namaz kılanın önünden geçmemek ve benzerlerinden sakınmak gerekir.
-Bir lokma haram yiyenin kırk günlük namazı kabul etmemekle beraber kırk gün duası da kabul olunmaz.
-Zımmilerin yani Hristiyanların arazisinde namaz kılmak mekruhtur. Fakat, Müslümanın sürülmemiş tarlasında namaz kılmak caizdir.
-Bir döşekte iki erkeğin yatması da caiz değildir. Her ne kadar biri baş diğeri ayak tarafında yatsa da hiç caiz değildir. Kız olsun oğlan olsun 10 yaşındaki çocukların bir yerde yatmaları da caiz değildir.
-Karnı aç olanın sair azaları tok olur. Bilakis karnı tok olanın sair azaları aç olup, kendi nefsani arzularını icraya zorlarlar.
-Kur’an okurken babasından ve hocasından başkaları için ayağa kalkmak haramdır. Yemek yerken de böyledir.
-Ekâbir, zengin ve zalimlerin hallerini hatırlayıp saymak ve onlara özenmek haramdır ve caiz değildir. Mesela, içki meclislerindeki fısk ve fücurlardan, dans ve balo rezaletlerinden bahsetmek iki kere günahdır.
-Ölüye, hayvana, zamana, mekâna sövmek haramdır. İnsana yaraşan, lisanını daima kibar ve nazik ve iyi şeylere alıştırarak konuşmak ve çirkin yaramaz sözlerden daima sakınmaktır.
-Söz verirken vermemeyi kasd ederek söz vermek de münafıklıktır.
-Cemaatle namaz kılmak ekseri Hanefi ulemasınca vacip kuvvetinde bir sünnettir. Cemaat farzdır diyenlerde vardır. (İmam Sevri’ye ve İmam-ı Hanbeli’nin mezhebinde de böyledir)
GÜNAHA SEBEP HALLER
-Bir adam kendi kendine kaldığı zaman, ibadet ve taat de gevşeklik göstermesi ve insanlar arasında bulunduğu zaman neşeli bulunması; kendisi medh ve sena edildiğinde amelini artırıp, zem edildiğinde amelini azaltması, mürailik alametidir demişlerdir.
-Ehl-i sünnet vel cemaat mezhebine göre mukallidin imanı her ne kadar sahih ise de itikatta mukallid olanların üzerine vacip olan nazar ve istidlalı terk etmelerinden dolayı günahkâr olduklarından şüphe edilemez.
- “Zengine zenginliğinden naşi tevazu gösterenin dininden üçte ikisi gider” buyurulmuştur.
-Hıkd diye başka bir adam için kalbinde kin ve adavet tutup, fırsat beklemeye ve onu istiskale ve ondan nefrete devam ile ona buğz etmeye ve şer murad etmeye derler. Buğz ettiği kimse bunun hakkını yemiş veya ona bir çeşit zulüm etmiştir. O zaman bu hıkd(kin) haram olmaz.
-Şecaat de, cübün(korkaklık) ile tehevvürün (aşırı kızgınlık) ortasıdır.
-Vekaha utanmayıp kabih ve kötü şeylere, günahlara cüret etmeye derler ki haramdır. Bunun zıddı hâyâdır ki kabih olan şeyleri işlemekten daima korkup nefsini muhafazaya ihtimam göstermektir.
DİĞER GÜNAHLAR
-Havf’ül küfür: Küfründen korkulan söz demektir. O söz o ademi küfre yakın kılar.
-Yalandan kurtulmak için şu dört şeye dikkat etmek lazımdır; inşallah, maşallah, belki, umulur ki gibi sözlerle mümkün mertebe insan kendini kurtarmağa çalışmalıdır.
-Lisanıyla medh ü sena eylediği kimseye, kalbinde buğz ve adâvet etmek, mü ‘minin şanından değildir. Bu hal hased ve adavetten neşet eder.
-Zalim ile kafire, “Mevla sana ömürler versin, çok yaşayın, Mevla muradlarınızı versin” diye dua etmek haramdır. Günah-ı kebairdendir.
-Ezan ve ikamet zamanlarında, zaruretsiz olarak kelam söylemek, hatta her şeyi bırakıp Kur’an bile okuyorsa, durup dinlemek lazım iken, bunları yapmazsa haramdır; segairdendir. Ezan ve ikameti dinleyen kimseye selam vermek bile caiz değildir. Selam verseler de “aleykümselam” demenin vacip olup olmadığı ihtilaflıdır.
-Hanımıyla muameleyi cinsiyye esnasında konuşmak, gülmek günahı-ı segairdendir. Zira bu esnada dünyaya gelmesi muhtemel olan evladın, o andaki hadiselerle alakalı olarak teşekkül etmesi, dolayısıyla evlatların iyi veya kötü olmaları ana ve babanın o andaki durumlarına bağlıdır.
-Akşam oldukta bütün su, yağ ve yemek kablarının ağızlarının kapatılmaması da günahtır.
KULAK İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-İmam-ı Azam’a göre çalgıyı dinlemek fısk ve onunla telezzüz etmek küfürdür. Yani hoşlanıb, daima istayib durmak, nihayet insanı küfre kadar götürür.
-Şartlarına uygun olarak okunan hutbeyi dinlememek haramdır. Gerek Cume ve gerek bayram ve gerekse de nikah hutbelerini dinlemek farzdır. Hutbe anında da konuşmak haramdır.
GÖZ İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-Şehab denilen gökten kayıp düşen yıldızlara bakmak gözlere zarar olduğundan sakınılması gerekir.
-Kıyamda iken secde yerine, oturduğu zaman dizleri üzerine ve secdede iken burnunun yanlarına bakmak gerekdir. “Secdede yani namazda gözlerinizi yummayınız. Çünkü bu Yahudilerin işidir” Hadis-i Şerif
MİDE İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-Besmelesiz olarak yiyip içmek günahdır. Zira besmele-i şerife taamın sünnetidir.
-Yolda, sokakta, cenaze ve kabristanda yemek yemek mekruhtur.
-Yemeklerin ortasına Hak tarafından bereket nazil olur. Bunu hemen almak sofranın bereketten mahrum kalmasına sebep olur.
-İhtiyaç yokken eti ve ekmeği bıçakla kesmek mekruhtur. Zira Rasulullah Efendimiz “Eti bıçakla kesmeyiniz çünkü böyle yapmak Acemlerin (yabancıların) âdetidir” buyurmuşlardır.
-Ağzı kırık kaptan su içmek mekruhtur.
-Yemek ve su kabına üfleyerek yiyip içmek mekruhtur.
İFFET İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-Hayızlı ve lohusa olan hanımdan gömlek altından bile olsa faydalanmak haramdır. Çünkü hiçbir erkeğin hanımına bu hallerde yakın olması caiz değildir. Yalnız böyle zamanlarda nefsine hakim olamayanların ancak gömlek üzerinden faydalanması caizdir.
-Muktedir olduğu halde hnaımı ile cinsi muamelede bulunmamak günahtır, caiz değildir.
-Karısının rızası olmadan menisini dışarı akıtmak günahtır. Sözde çocuk olmasın diye yaparlar bunu. Eğer her meniden çocuk olsaydı dünya almazdı. O bir takdir-i Hüda’dır.
AYAKLAR İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-Zaruret olmadıkça mezarlıklarda dolaşmak günahtır. Yalnız Kur’an okumak ve Süre-i Tekasürü okumak suretiyle yürümek caizdir demişler.
-Kendi mahremleri olsa dahi iki kadın arasında yürümek günahtır. Zira Rasulullah(sav) Efendimiz men buyurmuşlardır.
-Kadınların cenaze ile birlikte yürümeleri günahtır, caiz değildir. Kadınların kabir ziyaretlerine gitmeleri de caiz değildir. Bunlar hakkında lanet vuku bulmuştur. Bazı alimler erkeklerle karışma ve tehlike olmadığı hallerde cevaz vermişlerdir.
BÜTÜN VÜCUD İLE İLGİLİ GÜNAHLAR
-Kafir ve Zımmi bile olsa komşuya eziyet etmek haramdır ve günah-ı kebairdendir. Komşusunun hanımına bakmak, komşuya zarar verecek derecede binasını yükseltmek gibi.
-Namazı kasten terk etmek günah-ı kebairdendir. Unutsa veya uykudan uyanamasa veya ima ile kılacak kadar kudreti olmasa mazur sayılır. Çünkü bilerek bir vakit namazın terki açık bir küfürdür.
-Eğilerek selam vermek ve selam almak caiz değildir, günahtır.
-Bir özrü olmaksızın yüzüstü yatmak caiz değildir. Arka üstü yatmak peygamberin ahlakı, sağ veya sol tarafa yatmak müminlerin hali, yüzüstü yatmaksa küffara aiddir ve mezmumdur.
-Namazını kılmamakta ısrar eden hanımını evinde tutmak günahtır. Zira namaz kılmayan hatun ısrarla masiyet içerisindedir. Halbuki, böyle masiyette olduğu için böyle günahkâr bir hatunla oturmaktaki günahda bundan ileri gelmektedir.
-Kafeste kuş beslemek günahtır.
-At, katır ve merkep eti yemek ve sütlerini içmek haramdır.
-Bir malı satandan teslim almadan başkasına satmak caiz değildir.
-Ölmeden kabir yeri almak ve onu hazırlamakta caiz değildir.
-Evinin duvarlarını ipekli kumaşlarla kaplamak mekruhtur. Başka şeylerle mesela halı gibi şeylerle örterse tenzihen mekruhtur. Hepsi de acem adetidir, sakınmak ve kaçınmak gerektir.
-Misvakın bir karıştan fazlası ve iki ucuyla da misvaklamak ve misvakı emmek iyi değildir, körlük getirir derler. Yattığı yerden misvak kullanmak da insanın dalağını büyütür.
-Meyve konan tabak içerisine, meyvesini yiyip çekirdeğini koymak caiz değildir. Etini yiyip kemiklerini yemek sahanının içine koymak da caiz değildir.
-Güvercin uçurmak veya oynamak. Böyle kimselerin şahitliği de kabul olmaz.
SON SÖZ
-Televizyonun insan hayatına kasd eden herhangi bir canavardan farkı yokdur.
-Şeytan aleyhillane’nin gönüle girmesinin yollarının çokluğuna nazaran en mühim iki yolu vardır. Bunlardan biri hased diğeri de hırsdır. Bu iki kötü huy, diğer kötü huyları da birer birer peşine takıp götürür. Hırs, Âdem Aleyhisselam’ın cennetten çıkmasına, hasedde çocukalrının yeryüzünde işledikleri ilk cinayete sebep olmuşdur.
-İmanlı insan neden ölürse ölsün gam keder değildir. Asıl dert, imansız veya ahlaksız veya şirk içerisinde olarak ölmekdir.
Seha Neşriyat, 3.baskı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder