26 Haziran 2025

TUTKULU SOSYOLOJİ – ANN GAME / ANDREW METCALDE

-Üniversite hocasının kişiliğinde toplanmış olan bilgi, üniversitelerin bilgi hazinesini kendi bünyelerinde taşıdıkları anlamına gelir. Bu da 100 tam puan vermekteki gönülsüzlüğü açıklayan bir şeydir: Tüm disiplinin bir timsali olarak, tam bilgiyi elinde bulunduran kişi öğretmendir ve öğretmenin konumu ile öğrencinin konumu arasında her zaman belli bir mesafe bırakılmalıdır. (22-23)

-Sosyologlar, iliklerine işlemiş olan kendilerini haklı görmenin verdiği şevkle, genellikle kendilerini başka insanların çıkarları ile yazgılarını objektif olarak saptayabilecek ve içinde oldukları toplumun dışında durabilecek şekilde, toplumun sesi, tarihin öncüsü ya da modernliklerin öz bilinci olarak sunmaktadırlar. Bu ruhani bir düzendir, yukarıdaki ilahi hakikatin aşağıdaki havariliği ve peygamberlik yetkisini onaylamasıdır. (32-33)

-Sözlükler kullanımları az çok gerçekleştikçe değişen, kısmen unutulmuş ve dondurulmuş metafor kategorileridir. (63) Sözlükler, tanımlar üretmek için metaforu sabitleştirir ve sözcüklerin kullanımı da sözlüğe bakma alışkanlığının yerleşmesi sayesinde iyice yerleşirken, sözlükler metaforun etkisini durduramazlar. Metaforik süreçler sözlük kullanıcılarının, alt alta sıralanmış anlamları özel bağlamlarla ilişkilendirmelerine olanak tanımakta ve her kullanımda potansiyel olarak yeni metaforik olanaklar doğurmaktadır. Sözcükler dış alanlara açıldığı zaman melezleştikleri için sözlükler de durmadan güncelleştirilmektedir. (63)

-Başlangıçlar daima her şey olup bittikten sonra kaleme alınmış açıklamalardır: Başlangıçlar daha sonra, dönüştüğümüz halin perspektifinden bakılarak ne olduğumuzla ilgili yaklaşımımızı oluşturan araçla yaratılan hikâyelerdir. Sonuç olarak herhangi bir başlangıç durumumuza asla yeniden dönemeyeceğimiz gibi, herhangi bir başlangıçta nasıl bir durumda olduğumuzu da kesinlikle tam olarak bilemeyiz. Öyleyse bir şeyin başlayıp başlamadığını ya da neyin başlangıç olduğunu bilmemiz de mümkün değildi. (94)

-Sosyoloji toplumu inceliyorsa eğer, toplumların çoğunu niçin antropologlara ve tarihçilere bırakmıştır? Çünkü bu disiplinlerin, sosyolojinin reddettiği fakat ortadan kalkmasını sağlayamadığı emperyalist farklılıkları düzelten kendi eklemeleri vardır. (97)

-Biz, okumakta olduğumuz başka şeylere göre farklı deneyimlerin ışığında, kendimizdeki ve yönelttiğimiz sorulardaki değişikliklerin ışığında korkmamıza bağlı olarak, her metinde bambaşka şeyler görürüz. (170)

Ayrıntı Yayınları, 1999 basım, 1.baskı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

OMURGASIZLAŞTIRILMIŞ TÜRKLÜK – TEOMAN DURALI

-Çin kaynaklarında Türkçe adındaki bir dilin bahsi ilk defa MÖ 1766’da geçer. Bu Şia (Xia) hanedanı devrinde rast gelinmiş Çince Tujue, Orta...