-Özel
hayat hakkının, ahlaklı davranan kişilere evrilmenin garantisi olmadığı
ortadadır, ancak özel hayat hakkı, bireyin bütünlüğünün anlamlı bir şekilde
korunmasının, ayrıca başkaları ile birbirimizi anlamlı bir biçimde
etkilememizin de koşuludur. (21)
-İngiliz
filozof Jeremy Bentham, 1700'lerin sonunda, panopotikon (eski Yunancada
"bütünü gözlemlemek" anlamına gelir) düşüncesini, hapishaneler ya da
başka kurumlar inşa etmek amacıyla ortaya attı. Bentham'ın fikrine göre, pasta
dilimi şeklindeki demir parmaklıklı hücrelerden bir halde oluşturulacak,
çemberin ortasında bir nöbet kulesi olacaktı. Tüm mahkumlar buradan
gözlenebilecek, ancak kendileri gözlenip gözlenmediklerini bilmeyecekti.
Bentham'a göre panoptikon "görünmez bir her şeye kadir olma" duygusu
yaratacaktı. Panoptikon kavramına, nesnelerin internetinin gelişiminden daha
iyi bir örnek verilemez. Vatandaşlara verilen hizmetin gelişiminde kullanılabildiği
için bu yeni teknolojinin faydası çoktur ancak mesele, mahremiyeti nasıl
koruyacağımızdır. (31-32)
-Sürekli
dijitalleşen bir dünyada mahremiyetle ilgili en büyük sorun, insanların bu
konuda çok az endişelenmeleridir. Pek çok kişi gelişmeden hiç rahatsızlık duymamaktadır.
Tam tersine, normal vatandaş izlenmeyi ve devletin yetkilerinin
genişletilmesini, en azından pratikte, neredeyse büyük ölçüde kabul etmektedir.
(53)
-Büyük
Veri analizlerinin toplumu ilgilendiren yanı, kararların büyük ölçüde verilere
dayanılarak alınmasıdır. Büyük Veri, karar sürecini en verimli hale getiren ve
masrafları, riskleri ve zayıflıkları azaltma olanağı sağlayan koşulları
oluşturur. (60) Büyük Veri analizinin başarısı, ne kadar çok verinin
saklandığında değil, bilgi yakalama, davranış ve kalıplarını tahmin edebilme
kapasitesinde yatar. (61)
-Yeni
dijital ekonomi, pek çok yerde izleme ekonomisi olarak anılır.
İzleme ekonomisi kavramına spekülatif olduğu için karşı çıkılabilir ancak
verilerinizi ticari olarak kullanmak isteyen şirketler ile sizin özel
hayatınızı koruma arzunuz arasında gizli bir çatışma olduğu açıktır. (69)
-Bu
şirketler dünyanın en değerlileri arasında yer almasına rağmen, pek çok şirket
Google ve Facebook'tan oldukça fazla kazanmaktadır. Google ve Facebook'un, ana
hizmetlerinin bedava olmasına rağmen pazar değerlerinin bu kadar yüksek
olmasının nedeni, kullanıcı sayısı ve firmaların büyük miktarda veriye
erişimidir. Şirketler verileri ve kullanıcıları gelire dönüştüren pek çok iş
modeli yarattıklarında, hayal bile edilemeyecek kadar gelir olanakları ve
mahremiyet sorunları ortaya çıkar. Mahremiyet sorunları, bir anlamda,
şirketlerin bedava hizmetlerinden kaynaklanmaktadır. Ürün siz olduğunuzdan,
hizmetler ücretsizdir. Sizin kişisel verileriniz, ücretsiz hizmetlerin karşılığını
ödemenin bir yolu olarak anlaşılır. Ne yaptığınız, nerede olduğunuz,
internetteyken neyin üzerine tıkladığınız ve ne satın aldığınız değer kazanır.
Sizin verileriniz ve kendiniz, sizi ticari anlamda ilginç kılacak bir biçimde
tümleştirilir. (71)
-Toplumun
ticari firmalar karşısındaki bir avantajı, firmaların müşterilerin insafına
kalmış olmasıdır. (77)
-Eskiden
izleme, olası tehditleri izleyebilmeleri için otoritelere hangi yetkilerin
verilebileceğiyle sınırlıyken, günümüzde mahremiyet kavramı ticari şirketlerin
kişisel verileri işleyebilmesi için onlara hangi olanakların tanınacağı
sorusuyla ilgilidir. Özel hayat bu yüzden iki yandan aynı anda baskı görür ve
bu baskı süreklidir. Sorun pek küçüleceğe de benzemiyor. (131)
Koç Üniversitesi Yayınları,
2020 Basım, 2.baskı. Çeviren: Dilek Başak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder